Preambula

Etický kódex mediátora (ďalej len kódex) stanovuje požiadavky kladené na profesionálny a morálny kredit vykonávateľa mediácie ako jedného z najefektívnejších alternatívnych prostriedkov riešenia konfliktov a sporov. Poslanie mediátora, ako profesionálne vyškoleného sprostredkovateľa pre ukončenie sporu alebo konfliktu, zapísaného v Registri mediátorov Ministerstva spravodlivosti SR, je pomôcť tomuto procesu všetkými prostriedkami, ktoré sú v súlade s právom, morálkou a dobrými mravmi. Jeho výsledkom je vyriešenie konfliktnej situácie a jej potvrdenie formou mimosúdnej dohody.

Článok 1 - Vzťah mediátora k stranám sporu

Povinnosťou mediátora pred začatím procesu mediácie je poučiť strany o:

  • dobrovoľnosti ich účasti,
  • možnosti v ktorejkoľvek fáze mediáciu prerušiť, resp.ukončiť,
  • skutočnosti, že finálne riešenie spočíva v slobodnej vôlizúčastnených strán,
  • odplatnosti služby mediátora na základe dohody,
  • úlohe mediátora, ktorá nespočíva v rozhodovaní, ale v riadeníprocesu, ktorý by mal dospieť k uzatvoreniu dohody,
  • o dôvernosti celého procesu.
  • Článok 2 - Vedenie procesu mediácie

    Proces mediácie spočíva na nasledovných zásadách, ktorými sa mediátor riadi: nestranne vedie rokovanie za účasti oboch strán sporu, alebo za účasti ich právnych zástupcov, prípadne s každou stranou zvlášť,

    • vedie strany k tomu, aby dobrovoľne prevzali zodpovednosť za riešenie sporu,
    • koncipuje návrh mediačnej dohody, ak túto úlohu neprevzali samotné strany sporu,
    • zvažuje svoje zásahy v každej fáze procesu mediácie,
    • je nestranný a objektívny, vytvára pre obe strany rovnaké podmienky,
    • vytvára pozitívnu atmosféru a ovzdušie vzájomnej dôvery,
    • v prípade, že rokuje s každou stranou zvlášť, tlmočí získané poznatky len po súhlase dotknutej strany,
    • mediátor zachováva mlčanlivosť o faktoch zistených pred, počas a po mediácii od sporových strán s výnimkou prípadov, keď ho zákon tejto mlčanlivosti zbavuje.

    Článok 3 - Vzájomné vzťahy medzi mediátormi

    Mediátor:

    • nevstupuje do mediovaného sporu a nezasahuje do sporu mediovaného iným mediátorom,
    • verejne neprejavuje kritiku voči vedeniu mediácie iným mediátorom a voči dohodám iných mediátorov.

    Článok 4 - Záväzky mediátora k profesii

    Mediátor:

    • sa prezentuje kvalitným výkonom svojho povolania, pričom pri reklame a získavaní klientov zachováva jej primeranosť a musí vychádzať z pravdivých skutočností o osobe a výsledkoch práce mediátora,
    • sa priebežne vzdeláva a skvalitňuje svoje mediačné zručnosti,
    • by mal pri každej príležitosti zvážiť, či je kompetentný mediovať konkrétny prípad, ak jeho praktické skúsenosti, alebo výcvik nesúvisia s mediovaným sporom,
    • môže svoje skúsenosti mediátora plne využívať ako účastník rôznych profesionálnych združení, spolkov, mediátorov zameraných na skvalitnenie práce mediátorov a zlepšenie výsledkov mediácie, jej propagácie medzi laickou verejnosťou.